Scroll to top

Adaptacja pracownika. Jak skrócić czas aklimatyzacji nowego pracownika w firmie?


No comments

Zatrudniłeś nowego pracownika. Przeszedł on pomyślnie proces rekrutacji, czas więc wprowadzić go do swojej organizacji. W jaki sposób zrobić to skutecznie tak, aby ten pracownik już od samego początku wyrobił sobie pozytywną opinię na temat firmy, swojej roli oraz współpracowników, z którymi będzie pracował? 

Skuteczne wdrożenie pracownika skraca czas jego adaptacji i pozwala szybciej przygotować mu się do realizacji postawionych przed nim zadań. Zwiększa również efektywność w pracy. Dlatego już na samym początku warto zadbać o to, aby nowy pracownik został miło przyjęty, a także stworzyć mu poczucia bezpieczeństwa i komfortu w pracy. Każda nowa osoba, kiedy pojawia się w zgranym zespole, z jednej strony jest podekscytowana, z drugiej jednak może mieć obawy przed tym, jak zostanie przyjęta przez pozostałych. Dlatego proces adaptacji pracownika jest tak ważny już na samym początku. 

Adaptacja nowego pracownika – etapy:

  • Przygotuj plan wdrożenia pracownika

Każda adaptacja pracownika wymaga określonego rozplanowania poszczególnych kroków. Sporządź plan na kilka pierwszych dni, a nawet tygodni. Zastanów się dokładnie, co po kolei będziecie robili z tą osobą jako zespół, jaka jest Twoja rola we wdrażaniu nowego pracownika, a jaką rolę przejmą Twoi pracownicy. Zastanów się też, jakie poszczególne etapy nowy pracownik będzie przechodził – czego ma się nauczyć na samym początku, co ma poznać już na wstępie, a co w drugiej kolejności. 

Taki plan pozwoli zadbać o wszystkie kluczowe elementy, które są istotne do wdrożenia nowego pracownika w jego obowiązki i zadania. Stworzenie check listy sprawi, że będziesz wiedział jakie etapy zostały już wykonane, a o co jest jeszcze do zrobienia i o co warto zadbać. Dobrze jest, aby już na samym początku dokładnie wyjaśnić nowemu pracownikowi jakie ma obowiązki. Dzięki temu szybciej wdroży się do pracy na danym stanowisku i szybciej weźmie odpowiedzialność za powierzone mu zadania. Pamiętaj, że proces adaptacji pracownika powinien być wieloetapowy. Przyniesie to korzyści dla każdej ze stron – zarówno Tobie, jako zarządcy, jak i osobie nowo zatrudnionej.

 

  • Organizacja środowiska pracy

Zapoznaj nowego pracownika ze specyfikacją i obszarami pracy innych działów w firmie. Da mu to świadomość tego, który dział za co odpowiada, do kogo będzie mógł się zwrócić w konkretnym temacie i w jakich obszarach poszczególne osoby są mu w stanie pomóc. Ogólne spojrzenie na organizację na samym początku jest bardzo przydatne. Dzięki temu nowo zatrudniona osoba nie gubi się i nie popełnia błędów, które już na początku mogłyby ją irytować i zniechęcić do dalszej pracy. Adaptacja nowego pracownika powinna zaczynać się od pokazania mu otoczenia, w którym będzie przebywał podczas wykonywanych swoich obowiązków. Będzie to miało pozytywny wpływ na późniejsze zaaklimatyzowanie się w zespole.

 

  • Przygotuj potrzebne narzędzia pracy

Proces adaptacji pracownika trwa przeważnie, w zależności od zakresu obowiązków, od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Ważne jest, aby nowy pracownik w swoich pierwszych dniach miał na czym pracować oraz aby firma zapewniła mu miejsce do pracy. Nieprzygotowanie odpowiednich narzędzi może wywołać u niego dyskomfort i stres, ponieważ ich brak sprawi, że będzie czuł się zagubiony. Jeśli nie jesteś w stanie przygotować wszystkiego od razu, możesz stworzyć dla niego plan działań, które ma wykonać w oczekiwaniu na otrzymanie odpowiedniego sprzętu. 

 

  • Oprowadzanie po firmie

Jest to bardzo ważne, aby już od pierwszego dnia oprowadzić nowego pracownika po biurze i zapoznać go ze współpracownikami. Warto jest pokazać mu co i gdzie się znajduje, aby potrafił odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Ważne jest również budowanie dobrych relacji już od samego początku. Adaptacja pracownika wymaga poświęcenia części swojego czasu w celu zapewnienia mu pozytywnego wdrożenia się w Twojej firmie. Dobrze jest również przekazać nowej osobie reguły i zasady jakie w niej obowiązują. Nowy pracownik przez pierwszy miesiąc przyjmuje bardzo dużo informacji i są one dla niego fundamentem do dalszej pracy. Z tego względu warto zadbać o proces adaptacji pracownika na każdym etapie wdrażania. 

 

  • Efektywny onboarding

Skuteczny proces onboardingu powinien obejmować elementy taktyczne, takie jak wypełnianie nowych dokumentów związanych z zatrudnieniem i zapewnieniem odpowiednich narzędzi dla pracowników. Jednak nie jest to jedyny czynnik potrzebny w procesie adaptacji pracownika. Powinien on dotyczyć również działań kulturalnych, które pomagają nowemu pracownikowi poczuć się mile widzianym w zespole. 

W exp-pro pomożemy Ci zorganizować wyjazd integracyjny, który ułatwi zbudowanie relacji pomiędzy nowym pracownikiem, a pozostałymi członkami zespołu. Wraz z onboardingiem przychodzą same korzyści. Napędzanie nowych pracowników do bardziej produktywnej pracy, zmniejszenie rotacji pracowników i promowanie pozytywnej kultury firmy to jedne z wielu plusów, które takie działanie zapewnia. Na pewno pozytywnie wpłynie też na wynik finansowy. Zorganizuj ciekawy onboarding z exp-pro, a szybko zobaczysz pozytywne aspekty takiego spotkania. Zaowocuje to w późniejszych etapach współpracy pomiędzy nową osobą, a resztą współpracowników.

Jak długo trwa proces adaptacji?

To wszystko zależy od tego, jak duża jest Twoja firma oraz od tego, jak dużo procesów musi poznać nowy pracownik. Czasem zajmuje to kilka dni, a czasem kilka miesięcy. Warto jest od czasu do czasu robić spotkania przeglądowe z nowym pracownikiem, czyli tzw. rok wdrożeniowy. Nie chodzi tutaj o to, żeby przez rok cały czas pracować z tą osobą, ale aby  systematycznie robić z nią spotkania i sprawdzać na jakim poziomie aktualnie się znajduje, na ile już się wdrożyła oraz w jakich obszarach potrzebuje pomocy. Dzięki temu budujesz relacje z tą osobą i poznajesz ją bliżej. W przyszłości Twój pracownik zaś będzie efektywniej realizował cele, pracował w sposób bardziej zaangażowany oraz nie będzie gubił się w firmowych procedurach.