Scroll to top

Według badań „Barometr Pracownika Edenred-IPSOS” aż 32% Polaków deklaruje brak motywacji do pracy, a dla 34% praca to po prostu obowiązek i rutyna. Termin “motywacja” jest znany każdemu z nas i oznacza on pobudzanie do działania. Powstało wiele działań motywacyjnych, które są wykorzystywane przez mniejsze i większe firmy. Istnieje jednak również takie pojęcie jak demotywacja i jest ono równie często spotykane w firmach. Demotywacja pracownika – na czym polega i jak ją można pokonać? 

Co demotywuje Twoich pracowników?

Czynniki, które demotywują pracowników w pracy mogą zaskoczyć niejednego właściciela firmy. Często bywa tak, że szef nie widzi wszystkiego, co dzieje się w czasie normalnego dnia pracy – nie ma on bliskiego kontaktu z pracownikami i żyje w przekonaniu, że w firmie ,,wszystko gra’’. Niestety w takiej sytuacji łatwo przeoczyć aspekty, które prowadzą do demotywacji pracowników. Poniżej przybliżymy zagadnienie demotywacji oraz wymienimy kilka najczęstszych powodów demotywacji wśród pracowników. 

Czym jest demotywacja?

Demotywacja to zagadnienie, które może wydawać się na pierwszy rzut oka dosyć łatwe do zdefiniowania – ,,demotywacja to odwrotność motywacji’’ i właśnie takie wytłumaczenie  najczęściej znajdziemy na pierwszych stronach w wyszukiwarce. Jednak demotywacja nie jest po prostu niechęcią do działania, jest to bardziej złożony proces. W literaturze pojęcie demotywacji wyjaśniane jest jako ogół czynników, które wpływają na wzrost niechęci lub po prostu niechęć do wykonywania danych działań. Ze zjawiskiem demotywacji mamy do czynienia wtedy, gdy podczas wykonywanych działań pojawiają się przeszkody, których efektem jest niepodejmowanie się pracy mimo faktycznych chęci. Demotywacja może zostać również określona jako stan psychiczny, który objawia się brakiem energii do pracy i utratą zapału. 

Demotywacja do pracy może mieć charakter tymczasowy, ponieważ pracownik został na przykład zarzucony wieloma obowiązkami i nie potrafi sobie z nimi poradzić, ale może mieć ona również charakter stały. Stała demotywacja w pracy to nic dobrego, a jej przyczyną mogą być między innymi wykonywane przez pracownika zadania, które nie sprawiają mu przyjemności, a jedynie męczą. Taka sytuacja może doprowadzić do całkowitego zniechęcenia do wykonywania pracy i wypalenia zawodowego. Pojęcie demotywacji może również odnosić się do sytuacji, kiedy pracownik nie wykorzystuje w stu procentach swoich własnych możliwości, nie wdraża nowych inicjatyw do firmy, nie angażuje się. 

Co demotywuje do pracy?

Czynniki, które obniżają poziom motywacji i prowadzą do demotywacji pracowników powinien znać każdy dobry kierownik, dyrektor, szef. Czy zastanawiałeś się kiedyś co demotywuje do pracy Twoich pracowników? Jeśli nie, warto zapoznać się z przykładami poniżej. 

Czynniki demotywujące w firmie

Czynniki demotywujące, czyli takie, które podcinają skrzydła pracownikom, powinny być sygnałem ostrzegawczym dla przełożonych, aby podjąć konkretne kroki do działania. Brak motywacji u pracowników budzi niepokój, dlatego warto znać kilka głównych czynników, które powodują demotywacje pracowników w firmie. Oto kilka z nich: 

    • niewłaściwe decyzje przełożonych – często kierownicy podejmują decyzje, które są nieprzemyślane i działają na korzyść tylko części firmy, a druga część czuje się poszkodowana. 
    • zła jakość komunikacji – przekazywanie informacji i codziennych zadań do wykonania jest bardzo ważne. Brak dobrej komunikacji może doprowadzić do chaosu i braku chęci do pracy.
    • presja czasu – ustawianie krótkich deadlinów i tworzenie niepotrzebnego napięcia nie wpływa dobrze na samopoczucie pracowników oraz wykonywanie przez nich swojej pracy. 
    • za duży nadzór nad pracownikami – kamera kontrolująca pracę przy każdym stanowisku nie jest dobrym pomysłem, oczywiście warto cenić sobie strefę bezpieczeństwa, jednak uczucie ciągłego obserwowania z pewnością demotywuje Twoich pracowników.
    • trudny kontakt z przełożonymi – kontakt z szefem jest bardzo ważny i nie powinna mieć miejsce sytuacja, kiedy to pracownik na spotkanie z przełożonym i rozmowę musi czekać kilka miesięcy lub w ogóle nie otrzymuje feedbacku. 
    • brak gratyfikacji – każdy pracownik powinien czuć, że jego wkład oraz wysiłek na rzecz firmy jest doceniany. Brak premii, nagród czy zbyt niskie wynagrodzenie może prowadzić do utracenia motywacji do działania.
    • publiczna krytyka – strofowanie pracownika przy całej firmie nigdy nie powinno mieć miejsca, ponieważ może być bardzo upokarzające i na pewno nie przyniesie żadnych korzyści. Jeśli krytyka jest konieczna, lepiej przeprowadzić rozmowę z danym pracownikiem w cztery oczy w prywatnym biurze. 
    • brak możliwości rozwoju – rozwój w życiu zawodowym pracownika jest bardzo ważny, bez niego może narodzić się poczucie bezsensowności, które doprowadzi do odejścia świetnego pracownika z firmy. 
    • niesprawiedliwy przydział zadań – traktowanie jednego pracownika w lepszy sposób, na przykład przydzielenie mniejszej ilości zadań, może spowodować frustrację innych zatrudnionych i spadek ich motywacji.
    • faworyzacja pracownika – należy pamiętać, aby unikać faworyzowania pracowników. Faworyzacja jednego pracownika to niedocenianie drugiego, który będzie czuł się poszkodowany i zniechęcony do pracy. 
    • brak zaufania – jeśli pracownik odczuje brak zaufania ze strony pracodawcy doprowadzi to do poczucia niepewności i stresu podwładnego co znacząco obniży jego chęć do pracy. 
    • nierealistyczne obietnice – jeśli jako pracodawca na rozmowie kwalifikacyjnej obiecałeś premię po kilku miesiącach pracy, powinieneś się tego trzymać. Niedotrzymanie umowy może skutkować frustracją pracownika i brakiem motywacji. 
    • wdrażanie nowego pracownika – jeśli zatrudniłeś nowego pracownika należy pamiętać o onboardingu i wdrożeniu go do społeczności firmy, bez zaaklimatyzowania w firmie pracownik może poczuć się nieważny, a to przeniesie się na efekty jego późniejszej pracy. 
    • zła atmosfera w pracy – praca to drugi dom każdego z pracowników, personalne konflikty nie powinny mieć miejsca w pracy, ponieważ demotywują już do samego przyjścia do biura.

Przyczyny demotywacji po stronie pracownika

Demotywacja pracownika nie zawsze musi być winą pracodawcy. Są sytuacje, kiedy brak motywacji leży po stronie zatrudnionego. Każdy ma swoje życie i problemy, które mogą doprowadzić do demotywacji. Głównymi przyczynami demotywacji po stronie pracownika są na przykład problemy rodzinne czy zła sytuacja finansowa.

Demotywacja w pracy – jakie może mieć skutki dla Twojej firmy?

Demotywacja to niestety nic dobrego, a dla firmy może przynieść wiele negatywnych skutków. Poczucie braku motywacji i przychodzenie do pracy z nastawieniem ,,byle do piątku’’ przekłada się na negatywne efekty, podczas wykonywania zleconych zadań. Pracownik, który nie jest zmotywowany do pracy, nie wykonuje tym samym swoich obowiązków z należytą precyzją. Demotywacja, tak jak wcześniej zostało to już wspomniane, może być związana na przykład z brakiem premii. Jeśli pracownik takiej nagrody nie otrzymał, a według zasad powinien, w następnych tygodniach pracy może on przychodzić do firmy z brakiem chęci, a swoje obowiązki wykonywać mniej dokładnie i efektywnie, bo przecież nie ma sensu się przemęczać. Z kolei zadania, które zostaną wykonane w zły i niedokładny sposób, mogą zniechęcić potencjalnego klienta do podpisania umowy z firmą. Zła atmosfera w pracy i inne czynniki, które demotywują pracowników mogą doprowadzić do złożenia wypowiedzenia przez dużą część zespołu. Firma bez doświadczonych specjalistów nie ma szans na przetrwanie na rynku pracy, więc odejście pracowników z pewnością będzie miało negatywne skutki dla Twojej firmy. Demotywacja w pracy może również nieść za sobą w konsekwencji złą reputację firmy, co wiąże się również z mniejszym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów i finalnie wybraniem konkurencji. 

Demotywacja pracownika – jak skutecznie sobie z nią radzić?

Pracownik, który jest zmotywowany do pracy jest efektywniejszy oraz pracuje wydajniej. Jeśli zespół odczuwa brak motywacji, można zauważyć spadek efektywności pracy, co przyniesie negatywne skutki dla całej firmy. W związku z tym warto wiedzieć jak skutecznie radzić sobie z demotywacją pracownika. Rozmowa to klucz do sukcesu, ponieważ przeprowadzając konwersację z pracownikiem, który nie czuje się zmotywowany do pracy, poznasz tego przyczyny i z pewnością uda Wam się znaleźć wyjście z tej sytuacji. Rozmowa pozwoli również poznać oczekiwania pracownika. Jeśli w firmie między pracownikami panuje  zła atmosfera, pojawiła się niezdrowa rywalizacja, a w tym wszystkim brak wsparcia, postaraj się zmienić Wasze wspólne miejsce pracy w przestrzeń bez konfliktów – zorganizuj spotkanie całego zespołu i po prostu porozmawiajcie o problemie. Jeśli chcesz, aby w Twojej firmie zespół był silny i zawsze gotowy do działania, warto pomyśleć o stworzeniu systemu motywacyjnego. Pracownik, który ma motywację do pracy i wie, że zostanie nagrodzony za swój wysiłek, nie będzie znał słowa demotywacja. Aby zniwelować ryzyko pojawienia się demotywacji u pracownika, warto zadbać o dobrą komunikację – nie zapominaj, że jako przełożony nie jesteś tylko do wyznaczania zadań, a również jesteś częścią zespołu. Świetnym motywatorem dla pracownika będzie również możliwość podejmowania decyzji i poczucie posiadania własnej przestrzeni. Pamiętaj, że zawsze warto dać miejsce do swobodnego działania dla pracownika, a nadmierny nadzór to idealna droga do utraty motywacji. Jeśli zauważyłeś u pracownika spadek chęci do pracy, przypomnij mu, jak wiele firma zyskała właśnie dzięki niemu. W efekcie Twój pracownik poczuje, że jest ważną częścią firmy, a jego motywacja wzrośnie!