Scroll to top

Onboarding online – skuteczne wdrożenie w czasach epidemii


No comments

Czy tak jak jeden z wielu pracodawców obecnie, stoisz przed problemem wdrożenia nowych pracowników do firmy? Jak skutecznie przekazać im wiedzę, rozwiać wszelkie wątpliwości, zachować ich entuzjazm i zapał do pracy już od pierwszego dnia? Aby proces się udał, konieczne jest podejmowanie szybkich i niestandardowych działań.

Onboarding online, oznacza szkolenie wdrażające, które odbywa się częściowo lub całkowicie online. Jest to sposób na zaoferowanie każdemu nowemu pracownikowi jednakowego, znormalizowanego szkolenia. Jednocześnie menedżerowie otrzymują raporty o osiągnięciach swoich pracowników w zakresie wdrażania.

Digitalizowane wdrażanie oszczędza również czas menedżerów i uelastycznia proces wdrażania, ponieważ pracownicy mogą ukończyć szkolenie np. za pomocą własnych smartfonów.

Zacznij od zdefiniowania celów wdrożenia

Warto poświęcić chwilę na zapisanie celów zdigitalizowanego wdrożenia w swojej firmie. Ustal plan działania, aby uniknąć chaosu. Ważne, aby pracownik czuł się dobrze poinformowany i zaopiekowany. Im lepiej zaaklimatyzuje się w pracy, tym bardziej efektywnie będzie wykonywał swoje obowiązki w przyszłości.

Ustal tempo i zakres szkolenia

Harmonogram i zakres wdrażania online ma ogromny wpływ na jego wykonanie. Coraz więcej firm zapewnia swoim nowym pracownikom dostęp do platformy pokładowej już po podpisaniu umowy o pracę, nawet przed rozpoczęciem faktycznej pracy. Jest to prosty sposób na upewnienie się, że podstawowe informacje są znane przed pierwszym dniem w pracy – w ten sposób praca zaczyna się płynnie, a pracownik już od pierwszego dnia jest zaangażowany w pracę.

Zakres onboardingu online jest bardzo zróżnicowany – od 20-minutowego kompaktowego pakietu wprowadzającego do dwutygodniowego programu szkoleniowego, w którym każdy dzień ma swój własny moduł. Wskazane jest, aby wybrać model, który najlepiej odpowiada celom Twojej firmy i pasuje do zakresu wdrożenia.

Stwórz bazę wiedzy online

Zazwyczaj osobą odpowiedzialną za produkcję treści jest osoba z działu HR lub kierownik. Niektóre firmy angażują swoich letnich stażystów do produkcji treści, a jest to szczególnie praktyczne, ponieważ stażysta patrzy na proces wdrażania świeżymi oczami i może wziąć pod uwagę rzeczy, które bardziej doświadczeni pracownicy uważają za pewnik.

Zamieść w niej informacje, które ułatwią pracownikom pierwsze tygodnie i miesiące pracy, np.:

  • prezentacje wdrożeniowe,
  • informacje HR (np. dot. benefitów i pracy zdalnej, spis osób, z którymi należy się kontaktować w określonych sytuacjach),
  • wzory dokumentów i regulaminy,
  • identyfikację wizualną marki,
  • informacje o produktach i świadczonych przez Was usługach.

Możesz pobrać gotowy do użycia, edytowalny szablon onboarding na onboardingtemplate.com. To narzędzie, dzięki któremu tworzenie własnego materiału wprowadzającego jest o wiele łatwiejsze! Na tej samej stronie możesz również sprawdzić przykładowy kurs onboardingu online – być może dostarczy ci pomysłów, które możesz wykorzystać we własnym onboardingu.

Opracowywanie procesu wdrażania jest procesem ciągłym

Onboarding jest procesem, który ciągle się rozwija i ewoluuje. Robiąc to online aktualizowanie i edytowanie treści jest łatwe,szybkie i konieczne, a dzięki materiałom online masz pewność, że treść, którą widzą pracownicy jest zawsze aktualna.

Po ukończeniu procesu wdrażania, nie zapomnij poprosić pracownika o opinię na temat szkolenia! Jest to najlepszy sposób doskonalenia opracowanego przez Ciebie onboardingu.

Lista narzędzi do prowadzenia onboardingu online

  • Trello to narzędzie, które oferuje łatwy i elastyczny sposób zarządzania projektami.

Działa jak interaktywna lista rzeczy do zrobienia.
Możesz dodawać zadania, przypisywać je do członków zespołu i dodawać terminy.

  • Eflow to narzędzie, które sprawia, że ​​kursy wdrożeniowe przebiegają płynnie i automatycznie. Możesz go użyć do dodawania nowych pracowników, oferuje także funkcje szkolenia wewnętrznego i nauczania kursów online.

Treści z kursu onboardingowego w Eduflow składają się z różnych filmów, tekstu i innych rodzajów multimediów. Możesz także poprosić nowych pracowników o nagrywanie filmów, przesyłanie wniosków, podpisywanie dokumentów i wiele innych rzeczy.

  • Hrlink o kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie rekrutacji: od pozyskiwania kandydatów, przetwarzanie danych osobowych, poprzez komunikację z kandydatami, integrację z innymi systemami, aż po wprowadzenie nowego pracownika do firmy.

Bezapelacyjnie kwestią czasu jest wprowadzenie onboardingu online do większości firm w Polsce. Wokół wielu zalet, które posiada brakuje jednego ważnego elementu – bezpośredniego kontaktu z drugą osobą. Myślicie, że może mieć on wpływ na produktywność pracownika?